A- A A+
A A A A

05.07.2019Powstała edukacyjna aplikacja pozwalająca zrozumieć problemy w poruszaniu się po mieście osób na wózkach inwalidzkich

Kategoria: Artykuły sponsorowane

Osobie zdrowej trudno jest często zrozumieć położenie ludzi z niepełnosprawnością przez to nie zawsze zdaje sobie sprawę, jakie wyzwanie stanowi dla tej grupy społecznej codzienne funkcjonowanie. Pomagają to zmienić najnowsze technologie, jak gra wideo, podczas której możemy się wcielić w rolę osoby z niepełnosprawnością zmagającej się z barierami architektonicznymi.

Aplikacja multimedialna opracowana przez studenta Politechniki Warszawskiej – Artura Petrzaka, pod kierownictwem dr. inżyniera Sławomira Paśko, pozwala nam poczuć się jak osoby z niepełnosprawnością poruszającej się po mieście na wózku inwalidzkim –  po jego ulicach, parkach, skwerach i budynkach. I tak jak każdy, kto musi korzystać z takiego urządzenia, my na ekranie komputera musimy zmagać się z wieloma przeszkodami terenowymi jak schody i wysokie krawężniki. Wyzwaniem staje się często także pokonanie parkowej alejki i generalnie trzeba się sporo natrudzić, aby manewrować wózkiem.

Często bagatelizujemy problemy osób z niepełnosprawnością, co wynika ze zwyczajnej niewiedzy. Co prawda stan świadomości Polaków się poprawia, na co wpływ mają szczególnie programy edukacyjne i społeczne, ale tej wiedzy nigdy dośćpodkreśla Artur Petrzak i dodaje – dlatego w mojej ocenie pożyteczne są wszelkiego rodzaju inicjatywy, które pomagają ludziom zdrowym zrozumieć położenie ich niepełnosprawnych krewnych, sąsiadów czy znajomych.

Czas gry jest mierzony, a uczestnik musi znaleźć paczki rozłożone w różnych miejscach. Po zakończeniu danego etapu dowiadujemy się ile minut i sekund zajęło nam pokonanie danego odcinka na wózku, a ile w porównaniu zajmuje pokonanie takiego samego dystansu zdrowej osobie na własnych nogach.

Trójwymiarowa grafika aplikacji może zostać w każdej chwili ulepszona, co dodatkowo podniesie poziom odwzorowania naturalnych warunków, w jakich pokonuje się wybrane trasy, przez co gra stanie się jeszcze bardziej realistyczna. Ponadto zachętą może być fakt, że grę można w przyszłości rozszerzyć o opcję używania gogli VR.

Trwa ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna na rzecz dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością. Celem akcji STOP Barierom, realizowanej przez Fundację Neuron Plus jest informacja oraz edukacja osób niepełnosprawnych o możliwości i dostępności usług oferowanych przez instytucje państwowe i firmy prywatne. Założeniem projektu jest również aktywizacja wskazanych osób do pełnoprawnego funkcjonowania w przestrzeni publicznej, społecznej i komercyjnej. Kampania STOP Barierom potrwa do końca grudnia 2019 roku.

 

Więcej na: www.stopbarierom.pl

 

Akcję wspierają: PKO Bank Polski, Fundacja BGK, Fundacja Orlen – DAR SERCA, Fundacja KGHM Polska Miedź, Totalizator Sportowy, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju.

 

Do góry