To co na chwilę obecną jest dla mnie kluczowym pytaniem, to czy mogę zamienić "stare" świadczenie pielęgnacyjne (wydane jeszcze przed covidem, a kończące się 30.09 br., czyli bez pozwolenia na zarobek) na świadczenie nowego typu (pozwalające na zarobek) w sytuacji, gdy córka jest na "starym" orzeczeniu, które będzie jeszcze ważne do momentu wydania nowej decyzji. A że na komisję/decyzję pewnie poczekamy kilka tygodni, to chciałabym już móc rozpocząć działalność zarobkową w tym okresie.
Zamienić zawsze możesz i mowa jest o świadczeniu wspierającym. Tutaj sytuacja się na tyle komplikuje, że ludzie na komisję, która ma wydać decyzję w sprawie nowego świadczenia wspierającego czekają pół roku, a nawet dłużej. Sama decyzja zostaje dostarczona w ciągu czterech tygodni (kolejny czas oczekiwania), a na końcu musi się uprawomocnić (w ciągu 14 dni od doręczenia). Po uprawomocnieniu się dopiero składa się wniosek do ZUS-u przez platformę PUE ZUS. Tak więc, trzeba przejść całą procedurę od początku do końca. W konsekwencji to wszystko przeciąga się w czasie, a Tobie zależy na czasie. Zgodnie z tym, co jest napisane tutaj:
1 stycznia 2024 r. (tzw. nowe świadczenie pielęgnacyjne) będzie przysługiwać wyłącznie osobom sprawującym opiekę nad osobą z niepełnosprawnościami w wieku do ukończenia 18. roku życia, natomiast osoba z niepełnosprawnościami nad którą opieka była sprawowana będzie mogła ubiegać się o przyznanie dla niej świadczenia wspierającego, - wskazanie, że osoba pobierająca świadczenie pielęgnacyjne, która sprawuje opiekę nad dzieckiem w wieku do ukończenia 18. roku życia i która będzie chciała po 31 grudnia 2023 r. otrzymać świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach (czyli z możliwością podejmowania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej bez ograniczeń) musi po tej dacie zrezygnować z pobierania świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie starych przepisów i złożyć wniosek o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie nowych przepisów.
Źródło: https://samorzad.gov...nowych-zasadach
I to, co najistotniejsze, nie wiadomo, czy dostaniecie świadczenie wspierające od tego roku, czyli 2024, czy może od 2025 r. lub 2026 r. O tym zdecyduje sama komisja. Podeprę się cytatem:
Ustawa o świadczeniu wspierającym wejdzie w życie 1 stycznia 2024 r. z pewnymi wyjątkami:
- od 1 stycznia 2024 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 87 do 100 pkt,
- od 1 stycznia 2025 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 78 do 86 pkt,
- od 1 stycznia 2026 r. - świadczenie wspierające będzie dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z ustalonym poziomem potrzeby wsparcia od 70 do 77 pkt.
uwaga: wyjątkiem od tak określonego ustawą harmonogramu wejścia w życie ustawy jest art. 64 ustawy, zgodnie z którym osoba wymagająca opieki:
1) na którą przyznano na podstawie przepisów dotychczasowych prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, albo zasiłku dla opiekuna,
2) na którą przyznano prawo do świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie nowego, obowiązującego od 1 stycznia 2024r. brzmienia ustawy o świadczeniach rodzinnych
– będzie mogła otrzymać świadczenie wspierające od dnia 1 stycznia 2024 r., także w przypadku, gdy w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, potrzebę tę określono na poziomie niższym niż 87 punktów w skali potrzeby wsparcia. Świadczenie wspierające będzie przysługiwało, w zależności od poziomu potrzeby wsparcia, w wysokości od 40% wysokości renty socjalnej do maksymalnej wysokości - 220% renty socjalnej (będzie to kwota netto czyli bez potrącań na podatek dochodowy czy ubezpieczenie zdrowotne).
Co do zasady świadczenie wspierające będzie przyznawane nie wcześniej niż od dnia ustalenia przez wojewódzki zespół do spraw orzekania o niepełnosprawności dla danej osoby poziomu potrzeby wsparcia - w przypadku wniosków o wydanie decyzji w tej sprawie złożonych w roku 2024, wojewódzkie zespoły orzekające będą ustalać poziom potrzeby wsparcia od dnia złożenia wniosku (a nie, jak w docelowym rozwiązaniu, od dnia posiedzenia zespołu). Takie rozwiązanie zapewni w początkowym okresie obowiązywania ustawy możliwość otrzymania przez osoby z niepełnosprawnościami świadczenia wspierającego za cały okres oczekiwania na wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia (art. 65 ust. 3 u.ś.w.).
Źródło: https://samorzad.gov...nowych-zasadach
Natomiast przepisy po nowelizacji zawierają wyłącznie katalog osób uprawnionych do korzystania ze świadczenia pielęgnacyjnego. Oznacza to, że w 2024 roku nie istnieją przeszkody do prowadzenia działalności nierejestrowanej i pobierania świadczenia pielęgnacyjnego.
Działalność nierejestrowana charakteryzuje się tym, że:
- może ją prowadzić wyłącznie osoba fizyczna;
- przychód należny z działalności nierejestrowanej nie może przekroczyć w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia brutto – limit przychodów dla działalności nieewidencjonowanej w 2024 roku wynosi od stycznia do czerwca 3 181,50 zł, a od lipca do grudnia 3 225,00 zł;
- osoba fizyczna, która chce wykonywać działalność nieewidencjonowaną w okresie ostatnich 60 miesięcy (5 lat), nie wykonywała działalności gospodarczej.
Zaczerpnięte ze strony: https://www.ifirma.p...ierejestrowana/
Dodatkowy link: https://www.biznes.g...pl/portal/00115