Jeszcze jeden aspekt sprawy, bo rzeczywiście można się pogubić w nowym nieładzie:
(fotkę usunięto, by lepiej się czytało)....
Wygląda to na nową interpretację przepisów przez Ministerstwo Finansów Dwa dni temu jak szukałem informacji to obowiązywała następująca wykładnia:
Kiedy należy złożyć PIT-2?
Aby pracodawca mógł pomniejszać zaliczkę na podatek o podaną wyżej kwotę, pracownik powinien złożyć PIT-2:
przed otrzymaniem pierwszej wypłaty - w przypadku nowo zatrudnionych pracowników,
przed pierwszym przelewem w nowym roku podatkowym - pozostali pracownicy (art. 32 ust. 3 ustawy o PIT).
Dotrzymanie terminu złożenia PIT-2 jest o tyle istotne, że wywołuje to skutki na cały rok. Jeżeli pracownik nie złoży tego dokumentu lub złoży go po czasie, pracodawca przez cały rok nie będzie mógł pomniejszać zaliczki na podatek pracownika o ulgę podatkową.
Co ważne, żadne przepisy nie wymagają składania PIT-2 co roku. Oświadczenie złożone raz w danym zakładzie pracy obowiązuje nie tylko w aktualnym rok podatkowym, lecz także w następnych latach.
Widocznie zmienili interpretację na fali niezadowolenia nauczycieli i pracowników służb mundurowych gdzie wypłaty był o wiele niższe niż miesiąc temu.
Co do zasady nadal rencista i emeryt nie składa tego formularza o czym wspomniałaś wcześniej to się zgadza. Znalazłem natomiast artykuł/aktualizację z dnia 5 stycznia gdzie jest napisane:
Kiedy nie składa się PIT-2
W niektórych przypadkach pracownik nie może złożyć PIT-2. Tak jest w przypadku np. pracownika, który jest emerytem, przedsiębiorcą albo wieloetatowcem.
Ministerstwo Finansów zaznacza, że podatnikowi przysługuje jedna kwota wolna, którą w przypadku emeryta uwzględnia w zaliczkach organ rentowy. W przypadku przedsiębiorcy kwota ta stosowana jest przy opłacaniu zaliczek na podatek od przychodów z działalności gospodarczej. Natomiast wieloetatowiec może upoważnić tylko jednego pracodawcę do uwzględniania kwoty wolnej. W przeciwnym wypadku (kilkukrotnego stosowania kwoty wolnej w trakcie roku), podatnik musiałby dopłacać do podatku w rocznym rozliczeniu. Dlatego pracownik ma możliwość niezłożenia PIT-2 i w każdym czasie złożone oświadczenie może wycofać.
Natomiast nigdzie nie ma mowy o pracownikach-rencistach czyżby sobie o nas zapomnieli ( albo ja słabo szukam )? Emeryta rozliczy organ rentowy natomiast mam wątpliwości co do rencistów socjalnych gdyż renta socjalna brutto nie przekracza 2500 złotych a w takim przypadku ZUS na mocy nowych przepisów nie będzie pobierał zaliczek na podatek. Ani uwzględniających kwotę wolną od podatku ani nieuwzględniających. W mojej ocenie powstały niedopracowane przepisy w których pracujący na etacie rencista socjalny wpada w pułapkę. Gdzie pracodawca z wypłaty pobierać będzie zaliczkę w pełnej wysokości a organ rentowy nie będzie pobierał zaliczki w ogóle. Może coś pomieszałem bo gubię się już w tym wszystkim ale tak mnie to wygląda. Dziękuję za zainteresowanie tematem
Użytkownik __ANIOLEK__ edytował ten post 06 styczeń 2022 - 12:30
zmniejszono cytat.