
Dofinansowanie do remontu mieszkania
#1
Napisano 29 listopada 2020 - 10:06
W następnym roku planujemy z żoną kompleksowy remont mieszkania (mieszkanie własnościowe z rynku wtórnego). Oboje mamy MPDz, a na orzeczeniach symbole R i N, stopień umiarkowany na czas nieokreślony, poruszamy się samodzielnie (nie na wózkach). Żoną ma porażenie trójkończynowe, ja lewostronne, do tego jesteśmy aktywni zawodowo.
Co można zaliczyć na poczet remontu i w jaki sposób starać się o dofinansowanie z likwidacji barier architektonicznych? Chcielibyśmy uzyskać dofinansowanie na:
- wymianę podłóg na panele antypoślizgowe, najlepiej w całym mieszkaniu, a jeśli nie to chociaż w łazience i kuchni?
-wymianę okien na okna nowego typu, które będą się łatwiej otwierać
- wymiana wanny na kabinę walk-in
- wymianę drzwi wejściowych i wewnętrznych
- zakup zmywarki
- wymianę instalacji elektrycznej i dostosowanie rozkładu gniazdek/włączników światła w mieszkaniu
Oczywiście nie liczę na to, że na wszystko da radę dostać dofinansowanie. Chodzi mi o to, czy Wam udało się uzyskać coś podobnegoz w jaki sposób i na jaką kwotę. Słyszałem też, że można spróbować odliczyć od podatku część tych usług. Czy wiecie o jakie usługi i sprzęty dokładnie chodzi?
Pozdrawiam
#2
Napisano 29 listopada 2020 - 11:36
Witam na forum
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, bariery architektoniczne to wszelkie utrudnienia występujące w budynku i w jego najbliższej okolicy, które ze względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne lub warunki użytkowania uniemożliwiają lub utrudniają swobodę ruchu osobom z niepełnosprawnością.
Należy jednak pamiętać, że wymiana wanny na prysznic i wszystkie związane z tym prace na pewno zostaną uznane za konieczne, ale wymiana całej glazury w łazience na nową już niekoniecznie.
O dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych mogą ubiegać się osoby fizyczne (w tym małoletnie), które spełniają następujące warunki:
- posiadają orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (bądź też równoważne z nim) lub w przypadku dzieci i młodzieży w wieku do lat 16 - orzeczenie o niepełnosprawności,
- rodzaj ich niepełnosprawności potwierdzony (jeżeli nie jest określony w orzeczeniu) aktualnym, ważnym 3 miesiące od daty wystawienia, zaświadczeniem lekarskim „wymaga likwidacji barier architektonicznych”,
- posiadają zgodę właściciela lokalu lub budynku mieszkalnego, jeśli taka zgoda jest potrzebna,
- posiadają stałe zameldowanie w lokalu, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, określa zasady udzielanej pomocy, jednak szczegółowe warunki ustalane są w poszczególnych powiatach.
Zatem zakres udzielanej pomocy może się różnić w poszczególnych Powiatowych Centrach Pomocy Rodzinie. Dlatego przed złożeniem wniosku warto uzyskać informacje nt. warunków uzyskania dofinansowania w „swoim” PCPR.
Wniosek o likwidację barier architektonicznych należy złożyć w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania. Wnioski o dofinansowanie do likwidacji barier architektonicznych można składać przez cały rok. Odpowiednie druki można otrzymać w PCPR lub pobrać w wersji elektronicznej ze strony danego PCPR.
UWAGA! Przy ubieganiu się o dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych nie obowiązuje kryterium dochodowe. Nie oznacza to jednak, że w trakcie rozpatrywania wniosków komisja nie będzie brała pod uwagę sytuacji materialnej wnioskodawcy. Jeśli komisja będzie rozpatrywała wnioski osób w podobnej sytuacji zdrowotnej, mieszkaniowej, materialnej itp., to jest możliwe, że dofinansowanie otrzyma osoba o zdecydowanie niższych dochodach i trudniejszej sytuacji.
Do wniosku należy dołączyć:
- kopię aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne, w przypadku dzieci do lat 16 - orzeczenie o niepełnosprawności,
- kopie orzeczeń o niepełnosprawności osób z niepełnosprawnością mieszkających wspólnie z wnioskodawcą,
- zaświadczenie o wysokości dochodów osoby z niepełnosprawnością lub rodzica (opiekuna) dziecka niepełnosprawnego o średnich miesięcznych dochodach, obliczonych z okresu ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym składany jest wniosek (pomniejszonych o obciążenie zaliczką na podatek dochodowy od osób fizycznych, składkę z tytułu ubezpieczeń emerytalnego, rentowych i chorobowego, określoną w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych oraz o kwotę alimentów świadczonych przez osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym na rzecz innych osób...,
- kserokopię dokumentu stanowiącego opiekę prawną nad podopiecznym (dotyczy opiekunów prawnych),
- aktualne zaświadczenie lekarskie, zawierające informację o rodzaju niepełnosprawności wnioskodawcy, jeżeli rodzaj niepełnosprawności nie jest określony w orzeczeniu,
- udokumentowaną podstawę prawną zameldowania w lokalu, w którym ma nastąpić likwidacja barier architektonicznych (własność, umowa najmu),
- zaświadczenie kierownika powiatowego urzędu pracy o statusie zawodowym (w przypadku osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy),
- kopię decyzji o przyznaniu zasiłku pielęgnacyjnego (w przypadku jego pobierana),
- kopię decyzji o przyznaniu świadczeń pomocy społecznej (jeśli takie występują),
- dokumenty potwierdzające finansowanie zadania z innych źródeł (w przypadku, gdy takie występują).
Źródło: http://www.niepelnos.../ledge/x/204628
Podobne tematy na forum:
Remont łazienki - Poszukuję informacji - Forum IPON
Dofinansowanie na likwidację barier architektonicznych dla pracodawców - Poszukuję informacji - Forum IPON
Dofinansowanie z PEFRON a zrobienie łazienki - Poszukuję informacji - Forum IPON
Dofinansowanie PFRON-bariery architektoniczne. - Przepisy prawne - Forum IPON
Przydatne linki:
Likwidacja barier w miejscu zamieszkania (akson.pl)
Przykładowa strona informacyjna PCPR: https://www.mops.wro...-funkcjonalnych
Oraz: katalog.pdf (pcpr-znin.pl)
WYKAZ TYPOWEGO SPRZĘTU ORAZ TYPOWYCH PRAC DOTYCZĄCYCH LI_KWIDACJI BARIER ARCHITEKTONICZNYCH I TECHNICZNYCH DLA ON_2016 (googleusercontent.com) - Poznań.
Słyszałem też, że można spróbować odliczyć od podatku część tych usług. Czy wiecie o jakie usługi i sprzęty dokładnie chodzi?
Przydatne linki:
http://niepelnospraw.../ledge/x/113498
http://niepelnospraw.../ledge/x/436147
https://www.rp.pl/Po...-podatkowa.html
https://www.e-pity.p...lgi-odliczenia/
Pozdrawiam, M.
"Stań twarzą zwróconą do słońca, a cień pozostanie za tobą". /Teresa Lipowska/
"Śmiech jest masażem dla brzucha! Uśmiech jest masażem dla serca!".
Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: PFRON, Remont, Odliczenie, Aktywny Samorząd
Pomoc →
Poszukuję informacji →
TURNUS REHABILITACYJNYNapisany przez Tomkra07 , 28 lut 2025 ![]() |
|
![]()
|
||
Pomoc →
Poszukuję informacji →
Dobry sklep komputer Aktywny SamorządNapisany przez Ziutek777 , 11 mar 2021 ![]() |
|
![]()
|
||
Pomoc →
Poszukuję informacji →
Staż z UP / PFRON / projektów unijnychNapisany przez Ogaruus , 25 lip 2019 ![]() |
|
![]()
|
||
Pomoc →
Poszukuję informacji →
aktywny samorząd Zapomniałem dostarczyć blankiet prawa jazdy konsekwencjeNapisany przez bolo , 28 sty 2017 ![]() |
|
![]()
|
||
Pomoc →
Poszukuję informacji →
Aktywny samorząd instalacja oprzyrządowania czy trzeba być właścicielem samochodu ?Napisany przez bolo , 12 sty 2017 ![]() |
|
![]()
|
Użytkownicy przeglądający ten temat: 0
0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych