Skocz do zawartości

A- A A+
A A A A
Zdjęcie

Niedoczynność tarczycy, kiedy pierwsze efekty leczenia?

tarczyca

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
3 odpowiedzi w tym temacie

#1 Dawid95

Dawid95

    Widz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 2 postów

Napisano 01 wrzesień 2019 - 13:01

Witajcie :) Jeżeli zły dział,to proszę o przeniesienie.

 

Od dwóch miesięcy zle się czułem,okazało się,że mam niedoczynność tarczycy.Wyszedł mi wynik TSH 5.9,byłem u specjalisty,zapisał mi lek Letrox.Mam brać rano po pół tabletki.Dodatkowo mam brać propranolol-żeby zwolnić pracę serca.

Moje objwy to osłabione mięsnie nóg i rąk przy wysiłku,delikatne drżenie rąk,i szybkie bicie serca.

 

Nie mam pojęcia ile czeka się na poprawę,może ktoś ma jakieś doświadczenie? z góry dziękuję za odpowiedz.


  • 0

#2 szach900

szach900

    Milczek

  • Użytkownik
  • PipPipPip
  • 21 postów

Napisano 02 wrzesień 2019 - 07:22

Cześć,

Mam doświadczenie z niedoczynnością tarczycy. Pojawiła się u mnie dość późno. Mam podobne objawy i trochę inne, ale niestety ja mam inny lek Eutyrhoch i biorę tabletkę nad ranem , wiec ja Ci pewnie nie pomogę, na poprawę czekasz aż do nastopnej wizyty. Być może dostaniesz swoim czasie taką samą tabletkę jak ja.. I będziesz musiał brac nad ranem pół godziny przed jedzeniem, moze wtedy Ci się poprawie, ale z doświadczenia wiem, ze raczej samopoczucie się nigdy mi się nie poprawiało, raz jest tak,  raz jest inaczej


Użytkownik szach900 edytował ten post 02 wrzesień 2019 - 08:23

  • 0

#3 Boginka

Boginka

    Podpowiadacz

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPip
  • 252 postów
  • Skąd:Warszawa

Napisano 02 wrzesień 2019 - 13:40

Nie jestem lekarzem i nie mogę udzielać porad lekarskich, ale mam ~20 lat doświadczenia w tym zakresie jako pacjentka:

 

Leczenie niedoczynności tarczycy polega na dostarczaniu organizmowi dodatkowych dawek hormonu tarczycowego (bo tarczyca produkuje go za mało). W skrócie sprawa wygląda tak – powinieneś zacząć czuć się trochę lepiej w miarę szybko, ale pełny sukces osiągniecie dopiero, kiedy TSH będzie stale w normie. W tym celu lekarz będzie stopniowo wprowadzał lek na podstawie wyników badań. Ten proces może pójść szybko, jeśli niedoczynność jest mała, a może trochę potrwać.

 

Bardziej szczegółowo:

  1. Tyroksyna (substancja czynna w Letroksie i Euthyroxie – to czego Twoja tarczyca produkuje za mało) magazynuje się powoli. Oznacza to, że wszystkie zmiany w gospodarowaniu tym hormonem też zachodzą dosyć wolno. Niedoczynność zwykle wolno się rozwija i stosunkowo wolno się leczy.
  2. Jesteś w tej chwili prawdopodobnie na etapie „ustawiania dawki”, tzn. lekarz będzie stopniowo wprowadzał lek i kontrolował, o ile spadło Ci TSH. Jeśli niedoczynność jest mała, pójdzie szybko (mała dawka leku wyrówna braki). Jeśli większa, może być tak, że proces ustawiania dawki obejmie kilka kolejnych wizyt (dawka będzie stopniowo zwiększana aż do momentu, kiedy będzie wyrównywać wszystkie braki). Pełną sprawność organizmu odzyskuje się wtedy, kiedy dawka jest dobrana tak, że TSH jest stale w normie.
  3. To znaczy, że częściową poprawę możesz uzyskać w miarę szybko (bo regularnie przyjmowana dawka zacznie uzupełniać braki tyroksyny w organizmie). Nie pamiętam jak to było u mnie, ale spotykałam się z opiniami lekarzy, że to kwestia mniej więcej tygodnia. Natomiast objawy znikną całkiem dopiero wtedy, kiedy Twoje TSH będzie uregulowane. Ile to zajmie, trudno powiedzieć.
  4. Nie wolno samemu sobie zmieniać dawki (podnosić ani obniżać). Ponieważ tyroksyna działa wolno, wszystkie zmiany w organizmie są odczuwane z opóźnieniem. Tzn. jeśli ktoś odstawia lek „bo już czuje się dobrze”, to przez jakiś czas nic mu nie będzie, ale jak zacznie odczuwać skutki to niedoczynność będzie już spora (jak na organizm tej osoby). Podniesienie sobie samemu dawki może natomiast prowadzić do nadczynności (która jest bardziej kłopotliwa niż niedoczynność – dlatego m.in. nawet lekarz wprowadza lek powoli).
  5. Bonus: leki należy przechowywać zgodnie z zaleceniami na ulotce. Sztuczne hormony tarczycy są dosyć podatne na działanie środowiska i nieprawidłowe przechowywanie może osłabić ich działanie. Z tego samego powodu należy je brać zgodnie z zaleceniem – branie nieregularnie lub bezpośrednio z jedzeniem. jest niekorzystne.

Podsumowując: na początku jest niefajnie (bo objawy jeszcze mogą występować), potem to już tylko rutyna – regularnie tabletka i (z mojego doświadczenia) problem z głowy.


  • 2

boginka (rzecz. mit.) – duch opiekuńczy lub wiedźma; jakże to ludzkie. :)


#4 Dawid95

Dawid95

    Widz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 2 postów

Napisano 02 wrzesień 2019 - 18:58

Dziękuję za wypowiedzi :) 

Mam nadzieję,że szybko przyjdzie jakaś poprawa.


  • 0


Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych