Skocz do zawartości

A- A A+
A A A A
Zdjęcie

Zakladanie firmy w dziedzinie wsparcia biznesu.

business it e-commerce handel audyt

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
5 odpowiedzi w tym temacie

#1 michalelitech

michalelitech

    Widz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 08 czerwiec 2018 - 16:30

Dzien dobry.

 

Dziekuje za przyjecie na forum- znalazlem sie tu, aby znalezc pomocne informacje dotyczace zalozenia firmy zatrudniajacej osoby niepelnosprawne w Polsce.

 

Ja i moj partner biznesowy podjelismy decyzje o zalozeniu firmy w Polsce, ktorej celem by bylo wspieranie biznesu, a ktora dawala by zatrudnienie, rozwoj i doswiadczenie osobom niepelnosprawnym.

 

Planujemy na poczatek otworzyc rekrutacje na 10 stanowisk pracy- 7 osob do pracy zdalnej (lub stacjonarnej) i 3 osoby stacjonarnie (biuro w Lublinie).

 

I mamy "pare" pytan:

 

1) gdzie znajdziemy jakies wytyczne do przeprowadzenia zmian w biurze, aby dopasowac je pod katem osoby niepelnosprawnej? dokladnie chodzi o meble biurowe, WC, kantyne/kawiarke. czy znamy jakies polecane firmy zajmujace sie tym? co z przygotowaniem stanowiska pracy dla pracownika zdalnego?

 

2) gdzie znalezc pracownikow? skorzystac z agencji pracy? czy lepiej np poprzez stowarzyszenie osob niepelnosprawnych metoda poczty pantoflowej?

 

3) zatrudnienie osoby niewidomej (100%)- gdzie mozna zakupic sprzet elektroniczny przystosowany do obslugi osoby niewidomej? chodzi mi o mozliwosc sporzadzania krotkiego raportu dotyczacego jakosci serwisu- osoba niewidoma mialaby oceniac jakosc i przestrzeganie procesu odpowiadajac krotko (w skali) na 10 pytan, ew dolaczac krotka notatke z ocena interakcji agenta z klientem.

 

4) zatrudnienie osoby niedowidzacej- jakie sa regulacje dotyczace wyposazenia w sprzet komputerowy? czy jest jakas rekomendowana srednica ekranu przy jakiej mogla by osoba  niedowidzaca pracowac? czy jest maksimum takiej wielkosci?

 

5) planujemy zatrudnic osobe do pomocy- obowiazki to utrzymanie ladu w biurze, odebranie pracownikow spod domu i zawiezienie ich do pracy i spowrotem. czy taka osoba potrzebuje robic jakies extra badania jak np kierowca autobusu? osob bedzie mysle jak w najblizszej przyszlosci nie wiecej niz 7 w biurze (na poczatku 3) planujemy wozic vanem typu vw transporter przystosowanym do przewozu osob niepelnosprawnych.

 

6) czy mozemy sie starac o jakas dotacje na wyposazenie biura/stanowiska pracy zdalnej/zakup vana i jak to wyglada w praktyce?

 

7) zarobki i dofinansowania:

 

"

  1. Kwota miesięcznego dofinansowania nie może przekroczyć:
    • 75% poniesionych kosztów płacy- jeżeli jesteś pracodawcą prowadzącym działalność gospodarczą

Czy jesli np osoba dostanie dofinansowanie 1000zl, a pensja to 3000zl to czy to przekroczy w jakis sposob jakies limity? albo jezeli np zatrudnimy osobe niewidoma i znacznie niepelnosprawna (dofinansowanie 2400zl) to o ile wieksza moze byc pensja zeby pracownik nie stracil na tym finalnie przekraczajac limity?

 

8) czy osoba niepelnosprawna musi posiadac zus? jezeli tak to w takim samym wymiarze jak osoba pelnosprawna? wydawalo mi sie, ze czytalem, ze nie trzeba placic zus, ale jak przeczytalem znowu to wyniknelo, ze jednak ten zus chyba musze placic.. ciut to zakrecone..

 

9) ulgi podatkowe- czy mozna na jakies liczyc np na poczatku dzialanosci? po jakim okresie dzialania trzeba zarejestrowac firme do urzedu skarbowego?

 

10) idealnie by bylo gdybysmy znalezli pracownika po polonistyce, po biznesie, po ksiegowosci i po IT. czy istnieje cos na wzor organizacji wspierajacej absolwentow niepelnosprawnych w ich dalszym rozwoju kariery zawodowej?

 

11) jak wyglada kwestia zwolnienia pracownika po zakonczeniu np 2-3 letniego projektu? czy nalezy wyplacac odprawe? czy jest to skomplikowane sam fakt zwolnienia jezeli pracownik zatrudniony jest na umowe o prace? chodzi mi o to, ze po wygaszeniu projektu nie wiem, czy bede mogl osobe zatrzymac (w zaleznosci od nakladu pracy) a szczerze powiem nie chcialbym placic jakiegos kosmicznego odszkodowania.

 

12) planujemy utworzyc tzw "kuznie talentow" czyli taki program okolostypendyczny dla najlepszych uczniow/studentow. czy z technicznego punktu widzenia tez sie tym ma zajac firma? czy potrzeba jest zalozenia osobnej fundacji tylko na ten cel? chodzi o pomoc najlepszym w zdobyciu stazu w jednej z globalnych firm IT i sfinansowaniu tego doswiadczenia zawodowego z naszych firmowych srodkow

 

13) sprawa kamer: planujemy, ze kazdy pracownik "pracujacy z domu" podczas pracy bedzie musial udostepnic stream video ze swojego stanowiska pracy i vice versa z managerem (dla celow bezpieczenstwa, weryfikacji i autoryzacji). czy ten material musi byc przechowywany z jakis przyczyn i jesli tak to jak dlugo? czy wystarczy moze polaczenie p2p agent-biuro?

 

14) ubezpieczenie biznesu- jakie ubezpieczenie nalezy wykupic dla powyzszego biznesu? czy chodzi o budynek biura? z tego co  sie orientowalem to biuro jest ubezpieczone, ale nie wiem czy po modyfikacjach konstrukcyjnych trzeba bedzie dobierac cos extra?

 

15) doszkalanie pracownikow- czy na dodatkowe specjalistyczne treningi zawodowe jest mozliwosc otrzymania rowniez grantu?

 

16) jezeli pracownik jest w trakcie 50/50 trening/praca to czy ja musze placic pensje za caly czas tygodniowy, czy tylko pol? chodzi o dobrowolne profesjonalne certyfikacje oferowane i oplacane przez firme i dobrowolnie wybrane przez pracownika i realizowane poza harmonogramem obowiazkow

 

Dziekuje pieknie z gory za odpowiedzi, przepraszam za natlok pytan, ale na serio probowalem sam doczytac i niestety nie jest to za latwe.

 

Serdeczne podziekowania dla Administratora serwisu za mozliwosc zaadresowania powyzszych pytan do szanownego Panstwa.

 

Z wyrazami szacunku,

 

Michal


  • 0

#2 __ANIOLEK__

__ANIOLEK__

    Orator

  • Super Moderator
  • 6290 postów
  • Skąd:home

Napisano 08 czerwiec 2018 - 18:28

Witaj na forum :)
Zadałeś bardzo dużo pytań. Postaram się odpowiedzieć na tyle, ile potrafię i mam wiedzę. Zaznaczę na samym początku, że nie jestem ekspertem w tej dziedzinie, a wiedza jest ogólna i ciągle pogłębiana wraz ze zdobytymi doświadczeniami. Będę korzystać z linków, by skrócić nieco swoje odpowiedzi, a jednocześnie być może będą one przydatne w późniejszym czasie, czyli przy załatwianiu wszystkich spraw związanych z Waszą firmą.

 

1) gdzie znajdziemy jakies wytyczne do przeprowadzenia zmian w biurze, aby dopasowac je pod katem osoby niepelnosprawnej? dokladnie chodzi o meble biurowe, WC, kantyne/kawiarke. czy znamy jakies polecane firmy zajmujace sie tym? co z przygotowaniem stanowiska pracy dla pracownika zdalnego?

 

Rzeczywiście można otrzymać zwrot środków zainwestowanych w przystosowanie miejsca pracy do potrzeb osoby z niepełnosprawnością. Pracodawca powinien jednak zatrudniać osobę z orzeczeniem przez przynajmniej 36 miesięcy, a osoba, której zamierza przystosować stanowisko pracy musi być osobą bezrobotną lub poszukującą pracy, albo jest już zatrudniona u pracodawcy, a potrzeba zmiany stanowiska nie wystąpiła na skutek zawinionego przez pracodawcę bądź pracownika naruszenia przepisów,  w tym także przepisów Kodeksu pracy.
 
Podstawą prawną, na mocy której odbywa się zwrot środków zainwestowanych w stanowisko pracy osoby niepełnosprawnej, jest umowa cywilnoprawna zawarta między pracodawcą, a starostą.  Maksymalna wysokość takiej pomocy wynosi dwudziestokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następującego po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za każde przystosowane stanowisko pracy osoby niepełnosprawnej.
(W ostatnim kwartale roku 2016 byłaby to kwota oscylująca w granicach 84 378 zł.).

Źródło: http://www.integrali...przystosowanie/
 
Firmy nie polecę, gdyż nigdy nie korzystałam z takich usług. W tej sytuacji najlepsza jest poczta pantoflowa :)
 
Bardzo przydatny link uwzględniający potrzeby osób niewidomych, jeśli chodzi o adaptację pomieszczeń, biura i samego stanowiska pracy. Podany jest też kontakt, z którego zawsze i w każdej chwili można skorzystać :)
Patrz tutaj: http://pzn.org.pl/oc...abowidzacych-2/
 
Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. 1997 Nr 123 poz. 776), pracodawca nie jest zobowiązany do przystosowywania stanowiska pracy osobie niepełnosprawnej jeśli pracuje ona w systemie telepracy. Oczywiście, w interesie pracodawcy leży to, by pracownikowi pracę umożliwić, ale to pracownik organizuje sobie przestrzeń do pracy w domu.
Źródło: http://www.biznesbez...wac-stanowisko/
 
W przypadku pracy zdalnej jest użytkowany prywatny sprzęt, czyli laptop, za który należy się pracownikowi ekwiwalent pieniężny.
Więcej informacji:
https://www.gofin.pl...e-wlasnego.html
 

2) gdzie znalezc pracownikow? skorzystac z agencji pracy? czy lepiej np poprzez stowarzyszenie osob niepelnosprawnych metoda poczty pantoflowej?

 

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wiem jedynie, że wielu pracodawców w tej kwestii najpierw korzysta z pomocy Urzędów Pracy. Jak to nie przyniesie zamierzonego efektu, to najlepsza jest metoda poczty pantoflowej.
 

3) zatrudnienie osoby niewidomej (100%)- gdzie mozna zakupic sprzet elektroniczny przystosowany do obslugi osoby niewidomej? chodzi mi o mozliwosc sporzadzania krotkiego raportu dotyczacego jakosci serwisu- osoba niewidoma mialaby oceniac jakosc i przestrzeganie procesu odpowiadajac krotko (w skali) na 10 pytan, ew dolaczac krotka notatke z ocena interakcji agenta z klientem.

 
Firm ze sprzętem dla osób niewidomych, jest bardzo dużo na rynku. Dlatego, by nie spamować, podam jeden konkretny link informujący jednocześnie o programach, sprzętach brajlowskich, powiększalnikach i lupach, urządzeniach lektorskich i pozostałych.
Patrz tutaj:
http://www.komputery...y-sprzet-pfron/
 

4) zatrudnienie osoby niedowidzacej- jakie sa regulacje dotyczace wyposazenia w sprzet komputerowy? czy jest jakas rekomendowana srednica ekranu przy jakiej mogla by osoba  niedowidzaca pracowac? czy jest maksimum takiej wielkosci?

 

W tym przypadku potrzeby są indywidualne, bo jedna osoba niepełnosprawna będzie potrzebowała, np: lupy powiększającej, a inna nie. Zresztą za duży ekran, to też nie zawsze pomaga przy dłuższej pracy przy komputerze. Najważniejszy w tym wszystkim jest sprzęt wspomagający, o którym mowa była wyżej.
 

5) planujemy zatrudnic osobe do pomocy- obowiazki to utrzymanie ladu w biurze, odebranie pracownikow spod domu i zawiezienie ich do pracy i spowrotem. czy taka osoba potrzebuje robic jakies extra badania jak np kierowca autobusu? osob bedzie mysle jak w najblizszej przyszlosci nie wiecej niz 7 w biurze (na poczatku 3) planujemy wozic vanem typu vw transporter przystosowanym do przewozu osob niepelnosprawnych.

 
Prowadzenie pojazdów regulują kategorie prawa jazdy i ich uprawnienia.
Patrz tutaj: https://word.szczeci...rie-prawa-jazdy W przypadku mini busa, wystarczy prawo jazdy kategorii B i nie bez znaczenia jest masa całkowita, czyli do 3,5 tony.
Warto przeczytać: http://wynajembusow....-sa-ich-zalety/
 
Prawo o ruchu drogowym nakłada jedynie na producenta lub importera nowego pojazdu obowiązek uzyskania świadectwa homologacji dla każdego nowego typu takiego pojazdu, które jest wydawane przez ministra infrastruktury i rozwoju (odpowiada on m.in. za transport). Weryfikacji, czy dany typ pojazdów spełnia wymogi przewozu osób niepełnosprawnych dokonuje Przemysłowy Instytut Motoryzacyjny. Dokonuje on również sprawdzenia właściwości przystosowania pojazdów używanych do przewozu osób niepełnosprawnych.
Źródło: http://wprawiamywruch.pl/?p=547

 

6) czy mozemy sie starac o jakas dotacje na wyposazenie biura/stanowiska pracy zdalnej/zakup vana i jak to wyglada w praktyce?

 
O dofinansowaniu stanowiska było wyżej, pracy zdalnej to nie dotyczy. Zakup Vana nie wiem, ale przychodzi mi tylko na myśl kredyt lub leasing.

 

Pytanie nr 7, czyli Kwota miesięcznego dofinansowania nie może przekroczyć:
  • 75% poniesionych kosztów płacy- jeżeli jesteś pracodawcą prowadzącym działalność gospodarczą

 

Odpowiedź łatwo odnaleźć na stronie PFRONU:

W koszty płacy wlicz:

  • wynagrodzenie brutto,
  • obowiązkowe składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe naliczane od tego wynagrodzenia,
  • obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

Pamiętaj, że miesięczne dofinansowanie nie obejmuje wynagrodzenia pracownika w części sfinansowanej ze środków publicznych. Wyjątek stanowi przypadek, gdy sfinansowałeś wynagrodzenie pracownika niepełnosprawnego ze środków publicznych z prowadzonej działalności lub z dochodów publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Źródło: https://www.pfron.or...dofinansowania/

 

8) czy osoba niepelnosprawna musi posiadac zus? jezeli tak to w takim samym wymiarze jak osoba pelnosprawna? wydawalo mi sie, ze czytalem, ze nie trzeba placic zus, ale jak przeczytalem znowu to wyniknelo, ze jednak ten zus chyba musze placic.. ciut to zakrecone..?

 

Na ten moment jest jeszcze tak: https://zus.pox.pl/s...gospodarcza.htm

Ale warto wiedzieć, że......, i tutaj absolutna nowość, która dopiero raczkuje i trudno rokować, jak to będzie w praktyce.

 

W styczniu Sejm uchwalił Konstytucję Biznesu, czyli pakiet 5 ustaw, które mają ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Wraz z nią wprowadzona została tzw. “ulga na start”, czyli zwolnienie początkujących przedsiębiorców ze składek ZUS.

Więcej: https://www.ifirma.p...a-na-start.html

 

9) ulgi podatkowe- czy mozna na jakies liczyc np na poczatku dzialanosci? po jakim okresie dzialania trzeba zarejestrowac firme do urzedu skarbowego?

 

Tutaj znowu podeprze się linkiem, będzie zdecydowanie łatwiej: https://www.ifirma.p...spodarczej.html

 

Nad resztą pytań spokojnie się zastanowię i odpowiem z czasem, proszę o cierpliwość :)


Użytkownik kuba edytował ten post 09 czerwiec 2018 - 09:22
Poprawa literówek, interpunkcji

  • 3

"Stań twarzą zwróconą do słońca, a cień pozostanie za tobą". /Teresa Lipowska/

 

"Śmiech jest masażem dla brzucha! Uśmiech jest masażem dla serca!".

 

 


#3 michalelitech

michalelitech

    Widz

  • Użytkownik
  • Pip
  • 3 postów

Napisano 08 czerwiec 2018 - 20:53

Dobry wieczor, dziekuje pieknie za odpowiedz.

 

Rzeczywiście można otrzymać zwrot środków zainwestowanych w przystosowanie miejsca pracy do potrzeb osoby z niepełnosprawnością. Pracodawca powinien jednak zatrudniać osobę z orzeczeniem przez przynajmniej 36 miesięcy, a osoba, której zamierza przystosować stanowisko pracy musi być osobą bezrobotną lub poszukującą pracy, albo jest już zatrudniona u pracodawcy, a potrzeba zmiany stanowiska nie wystąpiła na skutek zawinionego przez pracodawcę bądź pracownika naruszenia przepisów,  w tym także przepisów Kodeksu pracy.

 

Najmocniej przepraszam, chodzilo mi o wytyczne dotyczace bardziej strony utrzymania biura w przyjaznym dla osoby niepelnosprawnej stylu. Cos jak np wysokosci blatow i szafek w kawiarko/kantynie, rodzaju mebli biurowych ulatwiajacych mobilnosc dla osob niemobilnych itp. Czy gdzies jest cos jak kiedys polska norma wyznaczajaca takie rzeczy?

 

Rzeczy typu wlasnie meble, jakies sofy planujemy zakupic tak, czy siak w okolice recepcji czy strefy relaxu, bardziej chodzilo by np o kwestie czy ja jako pracodawca musze cos przebudowywac bardziej, zeby nie podpasc pracownikowi np nieprzygotowaniem w kwestii typu np przystosowania do inwalidow toalety, czy brak miejsca parkingowego przed biurem.

 

W przypadku pracy zdalnej jest użytkowany prywatny sprzęt, czyli laptop, za który należy się pracownikowi ekwiwalent pieniężny. Więcej informacji: https://www.gofin.pl...e-wlasnego.html

 

Czy ten prywatny laptop to jest mus? Z powodu potrzeby zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczenstwa wolalbym zapewnic pracownikowi skonfigurowany przez nas nanocomputerek, ktory nie ma zadnych czesci mechanicznych i mozna go sklonowac na karcie micro sd i cokowiek by sie nie dzialo, system bedzie spowrotem dzialal w czasie wypalenia pol papierosa. Bardzo wazna jest dostepnosc uslugi, ktorej na prywatnym nieznanym sprzecie pracownika nie bede mogl zapewnic tak dobrze jak na naszym "samograju", ktory wystarczy podpiac do ladowarki usb i monitora i wszystko co potrzebne chodzi na 100%..

 

Firm ze sprzętem dla osób niewidomych, jest bardzo dużo na rynku. Dlatego, by nie spamować podam jeden konkretny link informujący jednocześnie o programach, sprzętach brajlowskich, powiększalnikach i lupach, urządzeniach lektorskich i pozostałych. Patrz tutaj: http://www.komputery...y-sprzet-pfron/

 

Zgadzam sie, jest tego sporo, ale nigdzie nie moge znalezc czegos co by w czasie rzeczywistym moglo posluzyc do notowania... komendy glosowe odpadaja, poniewaz ta osoba bedzie miala na uszach sluchawki z konwersacja do oceny, powiekszalniki tez odpadaja bo osoba bedzie kompletnie niewidoma, ale moze skoro oferowane sa brailowskie perforacje na materialach roznych- to moze by sie dalo jakos to zintegrowac z klawiatura komputera.. i to dalej by dzialalo jakby w jednym kierunku: agent-->system bez zadnej informacji zwrotnej dla agenta..

 

Prowadzenie pojazdów regulują kategorie prawa jazdy i ich uprawnienia. Patrz tutaj: https://word.szczeci...rie-prawa-jazdy W przypadku mini busa, wystarczy prawo jazdy kategorii B i nie bez znaczenia jest masa całkowita, czyli do 3,5 tony.
Warto przeczytać: http://wynajembusow....-sa-ich-zalety/

 

Dziekuje bardzo za rozwianie watpliwosci, myslalem, ze potrzebne beda jakies specjalne pozwolenia dla opiekuna kierowcy. Koszt wynajmu codziennej uslugi busa bedzie wiele wiekszy, niz zatrudnienie niepelnosprawnego kierowcy, ktory moglby (moglaby) sie tym zajac w ramach swoich obowiazkow, i byloby zorganizowane nastepne miejsce pracy.

Ten pomysl z samochodem w leasing i w koszty to chyba najrozsadniej wychodzi- wielkie dzieki za te wskazowke.

 

Odpowiedź łatwo odnaleźć na stronie PFRONU:

W koszty płacy wlicz:

  • wynagrodzenie brutto,
  • obowiązkowe składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe naliczane od tego wynagrodzenia,
  • obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

Pamiętaj, że miesięczne dofinansowanie nie obejmuje wynagrodzenia pracownika w części sfinansowanej ze środków publicznych. Wyjątek stanowi przypadek, gdy sfinansowałeś wynagrodzenie pracownika niepełnosprawnego ze środków publicznych z prowadzonej działalności lub z dochodów publicznych, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Źródło: https://www.pfron.or...dofinansowania/

 

Dziekuje za klaryfikacje- jezeli dobrze zrozumialem: wyplacam pracownikowi jego obiecana pensje, place skladki i podatki i wtedy moge ubiegac sie o zwrot czesci tego co wyplacilem pracownikowi na konto w postaci kwoty dofinansowania+zusy i podatki?

 

W styczniu Sejm uchwalił Konstytucję Biznesu, czyli pakiet 5 ustaw, które mają ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Wraz z nią wprowadzona została tzw. “ulga na start”, czyli zwolnienie początkujących przedsiębiorców ze składek ZUS. Więcej: https://www.ifirma.p...a-na-start.html

 

Dzieki za przydatny link! Ten zus to niezla zacheta dla mnie samego, bo jestem w pelni sprawny, ale poniewaz w firmie bedzie mniej, niz 25 osob to podobno:

 

O refundację składek na ubezpieczenia społeczne mogą starać się:

• pracodawcy, którzy zatrudniają mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty (czyli nie są zobowiązani do obowiązkowych wpłat na PFRON); nie ma tutaj żadnego limitu zatrudnienia osób niepełnosprawnych - o refundację może wystąpić również pracodawca, który zatrudnia 1 niepełnosprawnego pracownika(...)

 

Przepraszam, ze tyle razy pytam- czy musze odprowadzac ZUS za pracownika niepelnosprawnego, czy nie?

 

Jeszcze raz dziekuje za kopalnie wiedzy powyzej i az sie lepiej poczulem, bo szczerze powiedziawszy spodziewalem sie biurokratycznej gehenny, a to wyglada calkiem do przejscia (po czasie kiedy sie odszyfruje co autor przepisu jednego lub drugiego mial na mysli).

 

Spokojnego wieczoru.

 

M.


Użytkownik kuba edytował ten post 09 czerwiec 2018 - 09:27
Zmniejszenie cytatów

  • 1

#4 __ANIOLEK__

__ANIOLEK__

    Orator

  • Super Moderator
  • 6290 postów
  • Skąd:home

Napisano 09 czerwiec 2018 - 15:03

W takim razie, tak jak obiecałam, przystępuję do odpowiedzi na kolejne pytania:

 

10) idealnie by bylo gdybysmy znalezli pracownika po polonistyce, po biznesie, po ksiegowosci i po IT. czy istnieje cos na wzor organizacji wspierajacej absolwentow niepelnosprawnych w ich dalszym rozwoju kariery zawodowej?

 
Znalezienie odpowiedniego pracownika to podstawa i tutaj naprzeciw wychodzi nam sam Internet. Można skorzystać z pomocy takiej strony:
https://sprawniwpracy.com/oferty/
Stron takich jest bardzo dużo, ale ja podaję sprawdzone. Ze swojej strony zachęcam do skorzystania z Naszych ogłoszeń (Ogłoszenia, Praca, Zatrudnię):
https://www.ipon.pl/...ry/12/zatrudnie
Nietuzinkowym i zarazem ciekawym pomysłem jest płatny baner na stronach Ipon-u. Pracodawcy korzystają z takich form i nawet sobie je chwalą.
Pytaniem otwartym pozostaje kwestia na co się zdecydujesz i na ile możesz sobie pozwolić?
 

11) jak wyglada kwestia zwolnienia pracownika po zakonczeniu np 2-3 letniego projektu? czy nalezy wyplacac odprawe? czy jest to skomplikowane sam fakt zwolnienia jezeli pracownik zatrudniony jest na umowe o prace? chodzi mi o to, ze po wygaszeniu projektu nie wiem, czy bede mogl osobe zatrzymac (w zaleznosci od nakladu pracy) a szczerze powiem nie chcialbym placic jakiegos kosmicznego odszkodowania.

 
Musisz wywiązać się z wszelkich zobowiązaniach przede wszystkim tych związanych z otrzymaniem dotacji na działalność i na samego pracownika niepełnosprawnego (dofinansowanie do wynagrodzenia - PFRON). Zerwanie umowy w okresie wcześniejszym najczęściej powoduje całkowity zwrot zaciągniętej pomocy. Najlepiej jest podpisać umowę na czas, w którym Twoje zobowiązania muszą zostać zaspokojone finansowo. Wówczas po zakończeniu umowy nie ma konieczności wypłacania odprawy, czy odszkodowania i problem masz z głowy.
 

12) planujemy utworzyc tzw "kuznie talentow" czyli taki program okolostypendyczny dla najlepszych uczniow/studentow. czy z technicznego punktu widzenia tez sie tym ma zajac firma? czy potrzeba jest zalozenia osobnej fundacji tylko na ten cel? chodzi o pomoc najlepszym w zdobyciu stazu w jednej z globalnych firm IT i sfinansowaniu tego doswiadczenia zawodowego z naszych firmowych srodkow

 
O Kuźni Talentów jedynie słyszałam. Myślę, że w tym momencie warto skorzystać z doświadczenia innych. Kuźnie Talentów funkcjonują najczęściej przy Stowarzyszenia lub przy Urzędach Marszałkowskich danego województwa.
Linki:
http://kuzniatalentow.edu.pl/
http://www.lubelskie...uznia-talentow/
 

13) sprawa kamer: planujemy, ze kazdy pracownik "pracujacy z domu" podczas pracy bedzie musial udostepnic stream video ze swojego stanowiska pracy i vice versa z managerem (dla celow bezpieczenstwa, weryfikacji i autoryzacji). czy ten material musi byc przechowywany z jakis przyczyn i jesli tak to jak dlugo? czy wystarczy moze polaczenie p2p agent-biuro?

 
Obecnie obowiązuje większa ochrona danych osobowych i jesteśmy zobowiązani do przestrzegania RODO.
Więcej: https://inforfk.pl/a...onitoringu.html
Przydatny link: http://kadry.infor.p...gu-w-pracy.html
 

14) ubezpieczenie biznesu- jakie ubezpieczenie nalezy wykupic dla powyzszego biznesu? czy chodzi o budynek biura? z tego co  sie orientowalem to biuro jest ubezpieczone, ale nie wiem czy po modyfikacjach konstrukcyjnych trzeba bedzie dobierac cos extra?

 
Nie oszukujmy się najczęściej bezpieczne są biura od zdarzeń losowych, wszelkich ryzyk, od kradzieży z włamanie i rabunku. Wszystko zależny od tego, co już zostało ubezpieczone i nad czym można się jeszcze pochylić i zastanowić. Tego niestety nie wiem i tylko tam mogę się ustosunkować do pytania.
 

15) doszkalanie pracownikow- czy na dodatkowe specjalistyczne treningi zawodowe jest mozliwosc otrzymania rowniez grantu?

 
Granty swego czasu można było uzyskać z Urzędu Pracy na pracownika bezrobotnego (nie niepełnosprawnego). Nie wiem, jak teraz to wygląda, ale kiedyś taka możliwość istniała i warto byłoby zasięgnąć języka w Urzędzie Pracy. Patrz tutaj: https://zielonalinia...edu-pracy-56503
Jeśli chodzi o same dokształcanie pracowników to można skorzystać z pomocy Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
Więcej: https://bonyefs.pl/k...2018-juz-wiemy/
 

16) jezeli pracownik jest w trakcie 50/50 trening/praca to czy ja musze placic pensje za caly czas tygodniowy, czy tylko pol? chodzi o dobrowolne profesjonalne certyfikacje oferowane i oplacane przez firme i dobrowolnie wybrane przez pracownika i realizowane poza harmonogramem obowiazkow

Przy tym pytaniu podeprę się linkami:
https://poradnikprac...-czym-sie-wiaza
https://ipro-elearni...zkoleniami.html
 
Własne uwagi końcowe: Jeszcze parę lat temu Urzędy Pracy w moim powiecie dawały na rozpoczęcie działalności 40 tysięcy złotych, dzisiaj ta kwota spadła poniżej 20 tysięcy złotych. Własna działalność gospodarcza to ogromne wyzwanie, a przy tym papierologia, trzeba być dobrze zorganizowanym i posiadać podstawową wiedzę obejmującą ekonomię, księgowość, prawo podatkowe, prawo pracy, finanse publiczne, zobowiązania względem ZUS-u i PFRON-u, itp.. Pod koniec zamieszczę linki. Dlatego zanim przystąpisz do działania, wgryź się we wszystkie zagadnienia i bazuj na sprawdzonych informacjach.
Gdy mam jakieś wątpliwości korzystam z formularzy kontaktowych:
http://www.zus.pl/o-...efonicznej-cot-
https://www.pfron.org.pl/kontakt/
 
Do Urządów Skarbowych trzeba kierować się osobiście, gdyż przez telefon nie są udzielane żadne informacje.
 
Pragnę uzupełnić swoją odpowiedź względem pytania 5. Przy przewozie zarówno dzieci, jak i osób dorosłych, wymagane jest posiadanie licencji.
Więcej informacji : https://www.biznes.g...chodem-osobowym
http://www.gitd.gov....je/przewoz-osob
 
Ponadto przewożąc osoby niepełnosprawne masz prawo do ubiegania się o kartę parkingową.
Więcej informacji: http://www.niepelnos...pl/ledge/x/3549
 
Przydatne linki: http://www.regioprac...y-czerwiec-2018
http://prawo.sejm.go...D20041807Lj.pdf
 
https://www.biznes.g...e/ulga-na-start
 
Odpowiedzi na pytania z postu:

Jeśli chodzi o przyjazny budynek dla osób niepełnosprawnych to jest jedna taka broszura:
http://www.niepelnos...pl/ledge/x/9461
Mam ją w swoich zasobach dzięki uprzejmości „Integracji”. Odpowiedzieli na moją prośbę wysłaną za pomocą maila i przesłali mi broszurę pocztą.
Laptop przy pracy zdalnej, to mus na ten moment i nie da się tego przeskoczyć. Może trzeba poszukać rozwiązania poprzez programy szpiegujące/kontrolujące pracowników. Taka luźna myśl do zastanowienia. Refundacja składek ZUS jest możliwa dzięki PFRON-owi, ale trzeba się o nie postarać. Pozdrawiam, M.


  • 3

"Stań twarzą zwróconą do słońca, a cień pozostanie za tobą". /Teresa Lipowska/

 

"Śmiech jest masażem dla brzucha! Uśmiech jest masażem dla serca!".

 

 


#5 Boginka

Boginka

    Sufler

  • Użytkownik
  • PipPipPipPipPipPip
  • 375 postów
  • Skąd:Warszawa

Napisano 09 czerwiec 2018 - 19:33

Poniżej kilka dodatkowych informacji. Zaznaczam, że nie jestem specjalistą z zakresu zatrudniania osób niepełnosprawnych, prawa pracy ani temu podobnych. Nie ponoszę więc żadnej odpowiedzialności za stosowanie się do tych odpowiedzi. Fachowych informacji udzielają odnośni urzędnicy.

 

Wytyczne dotyczące dostosowania przestrzeni i sprzętu

Nie mogę polecić żadnej firmy dostarczającej dostosowany sprzęt lub konsultującej dostosowanie przestrzeni, bo to kompletnie nie mój rewir.

 

Dostosowania są, oczywiście, zależne od konkretnej niepełnosprawności i niektóre z nich mogą być wzajemnie sprzeczne. Osoba chodząca z zaburzeniami równowagi porusza się inaczej niż osoba na wózku, na przykład. Należałoby się więc zastanowić, czy zamierzasz najpierw przystosować przestrzeń, a potem dobierać pracowników z „pasującą” dysfunkcją, czy też najpierw zbierasz zespół, a potem dostosowujesz do nich przestrzeń.

 

Istnieją zarówno wskazówki Państwowej Inspekcji Pracy dotyczące dostosowania przestrzeni dla pracowników, jak i ogólne normy techniczne np. dotyczące dostosowywania przestrzeni dla osób na wózkach.

 

Przykładowa publikacja z tego zakresu: http://www.lodolamac...wiska_pracy.pdf

 

UWAGA: otrzymanie dofinansowania na przystosowania stanowiska pracy wymaga podpisania umowy o takie dofinansowanie przed rozpoczęciem prac dostosowawczych.

Znajdowanie pracowników / ogłaszanie naboru

Nie istnieje jakaś jedna organizacja zrzeszająca niepełnosprawne osoby z wyższym wykształceniem czy poszukiwanymi kompetencjami. Funkcjonują różne portale sprofilowane pod osoby niepełnosprawne, ale nie mam żadnych wiarygodnych informacji o tym, które z tych portali są popularne wśród poszukujących pracy, a które nie.

 

Instynktownie sugerowałabym obstawienie jak największej liczby kanałów komunikacji naraz – od agencji pracy, poprzez ogłoszenia na specjalizujących się portalach, po pocztę pantoflową, ponieważ kwalifikacje i mobilność zawodowa w tej grupie są statystycznie niższe niż wśród ogółu Polaków, więc jeśli zależy Ci konkretnie na pracownikach niepełnosprawnych, ich znalezienie może wymagać trochę więcej zachodu (szczególnie w przypadku pracy stacjonarnej).

O dofinansowaniu pensji i limitach zarobków

Z punktu widzenia dofinansowania od PFRON dla firmy, nie ma górnej granicy pensji wypłacanej pracownikowi. Dostajesz dofinansowanie do określonej wysokości, ale płacić mu możesz ile zechcesz więcej – o ile masz z czego.

 

Górny limit dofinansowania pensji jest zależny od stopnia niepełnosprawności pracownika, typu schorzenia (większe dofinansowanie za tzw. „schorzenia specjalne”). Ponadto zgodnie z tym, co zacytowałeś, dofinansowanie pokrywa maksymalnie 75% pensji – może być tak, że pracodawca byłby uprawniony do wyższego dofinansowana, ale pensja pracownika jest na tyle mała, że dofinansowanie jest proporcjonalnie zmniejszane.

 

Więcej informacji tutaj: https://www.pfron.or...dofinansowania/ Zwracam uwagę, że dofinansowanie przysługuje tylko dla osób zatrudnionych na umowę o pracę, nie na umowach cywilnoprawnych (np. zlecenia).

 

Z punktu widzenia osoby niepełnosprawnej: w większości wypadków obowiązują ją dwa istotne progi dochodowe. 70% średniego wynagrodzenia oraz 130% średniego wynagrodzenia. Wskaźniki te zmieniają się co kwartał, zgodnie z nowymi wyliczeniami GUS. Jeśli osoba niepełnosprawna pobierająca rentę zarabia powyżej 70% średniego wynagrodzenia, albo ma zmniejszaną rentę, albo traci ją w całości za ten miesiąc (jeśli to tzw. renta socjalna). 130% średniego wynagrodzenia to drugi próg, po którego przekroczeniu także inni renciści tracą swoje renty za dany miesiąc w całości.

 

Do tego limitu liczą się także wszelkiego rodzaju bonusy, premie itd., nie tylko wynagrodzenie podstawowe. Istnieją nieliczne wyłączenia – najpowszechniejszym z nich jest wyłączenie dochodu z umów o dzieło, jeśli nie są zawierane z pracodawcą. Jeśli jednak masz zamiar zatrudniać na umowy zlecenia / o pracę, należy założyć, że każda suma, którą wypłacasz, liczy się Twojemu pracownikowi do jego osobistego limitu zarobków.

 

Przekroczenie przez pracownika limitu zarobków i zawieszenie jego renty nie ma dla Ciebie skutków prawnych (to jego problem, nie Twój). Ale w związku z tymi limitami część ON pobierających  renty nie będzie chciała mieć wynagrodzenia powyżej tych progów, bo będą na tym stratni. To może mieć znaczenie zarówno na etapie rekrutacji, jak i w trakcie zatrudnienia.

 

Aktualne limity (brutto) znajdziesz na tej stronie, w części „Wysokość kwot przychodu powodujących zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń emerytów i rencistów”.

 

ZUS za pracownika niepełnosprawnego

Zasadniczo ZUS się płaci normalnie. Można natomiast otrzymać refundację części zapłaconych składek. To o tyle istotne rozróżnienie, że trzeba o nią właściwie zawnioskować i otrzymuje się ją tylko, jeśli nie ma się zaległości wobec ZUS.

 

Zwracam uwagę, że zwolnienie ze składek ZUS na mocy Prawa Przedsiębiorców (tak samo, jak możliwość korzystania z tzw. „małego ZUS”, przez dwa pierwsze lata działalności) obejmuje tylko osobę, która tę działalność zakłada. Nie obejmuje jej pracowników – za nich należy odprowadzać normalnie ZUS, zgodnie z wysokością wynagrodzenia.

 

Ulgi podatkowe i rozpoczęcie działalności

Niepełnosprawność przyszłych pracowników nie wpływa na te kwestie – stosuje się standardowe przepisy dotyczące rozpoczynania działalności.

 

Zwalnianie pracowników

W przypadku otrzymania dofinansowań z PFRON na przystosowanie stanowiska pracy, patrz post @__ANIOLEK__. Poza tym stosuje się te same zasady, co do pracowników sprawnych, wedle kodeksu pracy lub kodeksu cywilnego (w przypadku umów cywilnoprawnych).

 

Ponadto
Są pewne kwestie, o które nie pytasz, a nie jestem pewna, czy masz ich świadomość. Polecam lekturę: https://poradnikprze...nego-pracownika

 

Istnieją oddzielne przepisy dotyczące prowadzenia tzw. Zakładów Pracy Chronionej. W Twojej sytuacji nie mają jednak zastosowania, ponieważ o status ZPCh można się w ogóle ubiegać dopiero po roku działalności: https://niepelnospra...chronionej.html
 

 


  • 4

boginka (rzecz. mit.) – duch opiekuńczy lub wiedźma; jakże to ludzkie. :)


#6 __ANIOLEK__

__ANIOLEK__

    Orator

  • Super Moderator
  • 6290 postów
  • Skąd:home

Napisano 26 czerwiec 2018 - 12:51

Sejm przyjął ustawę o "Małym ZUSie":

https://wiadomosci.r...-przyjal-ustawe

 

Strona Ministerstwa:

https://www.mpit.gov...la-malych-firm/


  • 0

"Stań twarzą zwróconą do słońca, a cień pozostanie za tobą". /Teresa Lipowska/

 

"Śmiech jest masażem dla brzucha! Uśmiech jest masażem dla serca!".

 

 



Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych